Sökmotoroptimerad evergreen content

I sökordsoptimerat evergreen content är fokuserad på två huvudområden; innehåll och ämne. Evergreen content är innehåll som handlar om ett visst ämne som är bestående och som aldrig blir ointressant för läsaren. Med ett huvudämne som många är intresserade av skapas en stor sökvolym vilket resulterar i kontinuerlig trafik. Exempel på områden som många människor brukar vara intresserade av över tid är hur man går ner i vikt, framgångshistorier och informationsresurser för människor inom en viss bransch.

Såhär kan du hitta ämnen för ditt content

Med hjälp av Google Trends kan du hitta olika förslag på ämnen du kan använda till ditt innehåll. Här kan du se söktrender kring vilka områden människor är intresserade av och söker på. En del har varit populära under en längre tid och är bra kandidater till ditt evergreen content, andra är på väg att bli populära. Om du fångar dessa områden tidigt kan du bygga bra innehåll och tjäna på ämnenas potential.

Evergreen content google trends

Evergreen content i sociala medier

Genom att använda dig av dina sociala medier är det enklare att skapa bra innehåll med dragkraft. Du kan ta inspiration från hur dina kunder interagerar med dina inlägg på Facebook och Instagram och se vad som är intressant för kunderna över tid. Precis som blogginlägg kan innehåll på Facebook, Twitter och Instagram kontinuerligt ge värde för din verksamhet. 

Men det är få som tar chansen att använda sig av den här möjligheten. När du skapar evergreen content till sociala medier bör du:

Min slutsats

Genom att skapa evergreen content positionerar du dig inom ditt område under en längre tid. På min Instagram försöker jag jobbar med evergreen content hela tiden, framför för att visa upp min expertis kring digital marknadsföring. 

Sociala medier är hela tiden i förändring men det finns ändå saker man kan jobba med som på sikt antagligen inte kommer att förändras, så som strategiskt arbete. Även om strategin kan ändras kommer företagets grundstrategi ändå vara densamma. 

Därför bör evergreen content vara en del av din strategi. Så om du inte jobbar med det idag, är det hög tid att sätta igång. Kontakta mig om du känner att du behöver hjälp att bli pekad i rätt riktning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *