Digital annonsering:
sökmotorannosering & paid social för att
nå rätt kunder. öka försäljningen. öka kännedomen. stärka varumärket.

Paid social Facebook

Vad är Digital annonsering?

All annonsering online är digital annonsering. Grunden ligger i att skapa relevant annonsering och minimera trafik som inte är relevant för dig. Alla internetanvändare är ju inte nödvändigtvis i din målgrupp och därför behöver du ju inte rikta ditt budskap mot dem heller. Att annonsera digitalt innebär också att du väljer var du ska annonsera, när du ska göra det, hur länge du vill göra det och vilka som ska se det.

Om du vill annonsera digitalt finns det olika möjligheter, bland annat programmatics, affiliatemarknadsföring, influencer marketing, sökmotorannonsering, paid social med flera. Självklart ska du välja den eller de kanalerna som passar dig och framförallt din målgrupp bäst. 

SEA - sökmotorannonsering

Vad är SEA?

SEA är den engelska förkortningen för search engine advertising som på svenska blir sökmotorannonsering. Detta innebär att du betalar för att utvalda sökord ska hamna högre upp bland sökresultaten på sökmotorer som Google eller Bing (Microsofts sökmotor). Både Google och Bing har egna annonseringsverktyg, Google Ads och Bing Ads, som man använder när man jobbar med sökmotorannonsering.

Genom att annonsera på sökmotorerna ökar du synligheten för de som söker efter produkter eller tjänster som du erbjuder. Det vill säga att du alltså när rätt personer, de som aktivt letar efter ditt erbjudande.

Paid social

Vad är paid social?

Paid social innebär att man annonserar i sociala medier, så som Facebook, Instagram, Linked In, Snapchat med fler. Genom att använda paid social annonserar man mot rätt målgrupp på ett effektivt sätt för att få ut det absolut maximala av annonseringen. 

Majoriteten av de sociala kanalerna erbjuder riktad annonsering (remarketing) mot specifika målgrupper eller segment. Detta skapar en träffsäker annonsering mot målgrupper som redan är intresserade av dina produkter eller tjänster.

Det är väldigt passande att arbeta med content marketing och sociala medier tillsammans, då innehållet går hand i hand.

Fördelar med digital annonsering

  • 1. Digital annonsering är relevant

    Eftersom sökmotorannonseringen endast kommer upp för de som söker efter de sökorden du valt att köpa blir annonseringen väldigt relevant för mottagaren. Jag hjälper dig synas när potentiella kunder söker dina produkter eller tjänster.

    Paid social skiljer sig något då fokuset inte är på sökord när det kommer till annonsering i sociala medier. Genom att annonsera i sociala medier når du ut med ditt budskap på ett effektivt sätt. För att få relevant innehåll är det fördelaktigt att även jobba med content marketing.

  • 2. Annonseringen är mätbar

    All digital annonsering är mätbar. När du använder SEA eller paid social som en del av din marknadsföring kan du få väldigt exakt statistik på hur din annonsering har gått. Du kan tydligt se din ROI (Return On Investment). Detta gäller självklart för både kampanj, annonsgrupper och till annonser.

  • 3. Det är en effektiv investering

    Du väljer själv vad du vill betala för, det kan exempelvis vara exponeringar (hur många som ser annonsen) eller klick. Du bestämmer själv hur mycket du vill att varje klick ska få kosta och hur stor din dagsbudget är.

  • 4. Välj mellan flera olika annonsformat

    När du jobbar med digital annonsering väljer du själv vilken typ av annons du vill använda dig av. Exempel på annonsering är bland annat textannonser (som enbart innehåller text), displayannonser (bilder, rörliga annonser eller video), remarketing (annonserna visas till exempel bara för personer som har varit inne på din webbsida). Möjligheterna är många och det är egentligen bara fantasin som sätter stopp.

Sökmotorannonsering SEA på Google

Behöver du hjälp med digital annonsering?

Jag har flera års erfarenhet av att jobba med både sökmotorannonsering och paid social. Jag är lyhörd på dina behov och önskemål.
Tillsammans sätter vi upp målsättningar för dina annonsering och jag följer sedan upp kampanjer, resultat och optimerar.
Jag skräddarsyr upplägget så det passar dig helt utifrån dina behov, önskemål och budget. Tveka inte att höra av dig!

*Obligatoriska fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Digital annonsering

Arbetssätt

När man jobbar med digital annonsering är det några grundläggande saker du behöver tänka på. Först och främst krävs det att du har ett konto för annonsering på den sökmotorn du vill jobba med, har du inte det så hjälper jag dig skaffa ett.

De flesta sociala medier har även de egna annonsverktyg som man jobbar i för att ta fram kampanjer, annonsgrupper och annonser. Om du redan har ett konto för det kan du bara ge mig tillgång till det, annars skapar jag ett till dig.

Om det är sökmotorannonsering du vill ha hjälp med så bestämmer vi vilka målsättningar du har med annonseringen samt vilka sökord du vill förknippa med ditt företag. Sedan gör en analys av de sökorden. När sökorden är klara sätter jag upp kampanjen och gör sökmotorannonser.

När det gäller paid social gör jag en nulägesanalys som jag sedan matchar med dina önskemål för att vi ska nå just den målgruppen du vill ska få ditt budskap.

Oavsett vad jag hjälper dig med får du godkänna annonserna innan de publiceras. När annonserna sedan är publicerade kommer jag hålla koll på dem samt optimera och skruva på dem för bästa resultat. För att du ska få en överblick över resultatet så skickar jag ut en resultatrapport till dig. Vi bestämmer hur ofta du vill få din rapport skickad till dig.