Content marketing
för företag som vill
skapa
mervärde. lojalitet. försäljning. lönsamhet. relevans.

Vad är content marketing?

Content marketing är ett begrepp som det talas om mer och mer och som du säkert har hört tidigare. Content betyder innehåll och marketing marknadsföring, alltså handlar det om innehållsmarknadsföring. Men är det verkligen viktigt att jobba med sitt innehåll? Det korta svaret är ja. 

Att aktivt arbeta strategiskt med ditt innehåll innebär det att du tillför något till dina läsare eller besökare. Begreppet content marketing myntades av content-gurun Joe Pulizzi som även har gett ut flera böcker på ämnet.

Hur vet jag vilket innehåll min målgrupp gillar?

De flesta av oss besitter ju inte förmågan att läsa andras tankar, men riktigt så krångligt är det inte att ta reda på vad för innehåll just din målgrupp föredrar och hur de föredrar att konsumerar den. Det finns flera olika sätt att ta reda på vad just din målgrupp gillar och med min hjälp gör vi det på ett effektivt sätt. 

Att använda content marketing för ditt företag kan också ge dig en bättre förståelse för din målgrupp och dess beteende. Genom att ha en dialog med din målgrupp och lyssna på dem via ditt innehåll, kanske du får nya idéer till tjänster eller produkter som du kan utöka ditt utbud med. Tjänster och produkter som din målgrupp faktiskt saknar och har ett behov för.

Content marketing för företag
Content marketing är ett strategisk tillvägagångssätt för marknadsföring fokuserat på skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsistent innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad publik – och ytterst för att driva lönsam kundhandling.​
Joe Pulizzi 

Content is king

När ska jag jobba med content marketing?

Så länge du vill jobba varumärkesbyggande funkar det att jobba med content marketing. Du bör vara medveten om att det är en långsiktigt process och inget man hafsar ihop på en dag.

Innehållsarbete kräver analys och uppföljning för att du ska träffa rätt mot din målgrupp och deras konsumtion av innehåll. Om du hoppar över de delarna så blir det även svårt att kunna utvärdera de olika aktiviteterna du publicerar.

Content markering idé
content-marketing-ideer

Funkar content marketing i alla kanaler?

Ja, med en skarp contentstrategi kan du återanvända ditt innehåll så det passar de flesta kanalerna. Därför borde du alltid jobba med ditt innehåll oavsett vilken kanal det handlar. 

Allt innehåll du delar behöver vara kvalitativt och bidra med något. Om du alltid ger användaren ett mervärde, så är chansen större att hen kommer tillbaka. Innehållsmarknadsföring i kombination med SEO är att föredra för din webbsida.

Olika typer av content marketing

Content är egentligen allt innehåll som du producerar. Grundläggande är det text, bild, video och ljud. Jag kan hjälpa dig med alla olika varianter utifrån dina målsättningar.

Det innebär alltså att oavsett om du skickar ut nyhetsbrev, har en podcast, blogg, hemsida eller uppdaterar dina sociala medier så jobbar du med content.

content marketing
think outside the box

Varför ska jag jobba med content marketing i mitt för företag?

Idag spammas vi av mängder med budskap och marknadsföring online, det är allt ifrån banners på webbsidor, till annonser som förföljer i sociala medier och tidningar vi bläddrar i. 

Detta är något som många inte ser, för att det inte tillför något för dem. Om man istället skapar engagerande innehåll som betyder något kommer fler människor att haja till. Detta i sin tur gör att ditt varumärket hamnar i top of mind och blir ihågkommet.

Få hjälp med content marketing

*Obligatoriskt fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Content planering

Öka dina content marketing kunskaper

Känner du att du skulle vilja lära dig mer om content marketing och engagerande content? Då kan jag hjälpa dig! Jag håller utbildningar inom ämnet samt andra ämnen. 

Utbildningen blir skräddarsydd utifrån vad du redan kan och vad du vill lära dig mer om. Här hittar du alla utbildningar.