Grafisk design i sociala medier

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
För företagare, grafiska formgivare, social media manager och kreatörer är sociala medier antingen en möjlighet eller en utmaning, och kanske till och med ett skrämmande problem som måste övervinnas. Det finns ett symbiotiskt förhållande mellan grafisk design och sociala medier. Om du lyckas behärska det balanserade förhållandet kan du förbättra ditt kreativa arbete och din framgång online.
Grafisk design i sociala medier (5)

Första intrycket är A och O

Det finns en rad olika sätt att skapa engagerande och virala inlägg med hjälp av enkel grafisk design. Genom att använda dina grafiska designfärdigheter för att skapa inlägg som får skjuter engagemanget att explodera. 

Första intryck är oerhört viktiga. Dina profiler, dina omslagsbilder, dina avatarer och ikoner är ofta det enda folk ser om dig innan de fortsätter att rulla. Den grafiska design får din profil och varumärke att sticka ut i ett hav av konkurrens, särskilt på enorma plattformar som Facebook och Instagram. 

Därför måste du vara säker på att ditt första intryck fungerar från plattform till plattform; det är här ett öga för bra design verkligen är praktiskt. Men om du känner att du inte är så grafisk lagd ta hjälp av någon som är det eller leta inspiration online, Pinterest är en bra plattform för att hitta inspiration om det mesta

De flesta plattformar ger dig en möjlighet att ladda upp en logotyp eller profilbild. Dessa är oftast i kvadratiska (1:1), medan omslagsbilder är ofta i landskapsformat. För att slippa att dina bilder ser konstiga ut, försök alltid att ladda upp dem i det rekommenderade formatet. Branda både din profil och omslagsbild utifrån din grafiska profil och bildtonalitet så blir det lättare för mottagaren att känna igen ditt varumärke och innehåll.

Jobba alltid aktivt med att förbättra det visuella

Eftersom användare av sociala medier kräver mer interaktivt innehåll och realtidsupplevelser kommer det grafiska att spela en viktigare roll på de olika plattformarna. Som alltid kommer annonser att tävla om uppmärksamheten, så bara de bästa och mest visuellt tilltalande annonserna kommer att vinna. Detta gör det svårare att slå igenom bruset och allt viktigare att jobba aktivt med att alltid förbättra och anpassa det visuella. Grafisk design påverkar även användarupplevelsen och hur användaren uppfattar ditt varumärke, vilket är kärnan i det varje sociala medier är fokuserade på.

SLutsats

Låt din grafiska design & sociala medier gå hand i hand

Sociala medier är beroende av bra grafisk design för att det engagemanget, förbättrar användarupplevelsen och gör marknadsföringen mer effektiv. Av den anledningen är det viktigt att du som arbetar i olika sociala plattformar förstår hur man arbetar med det visuella i sociala medier på genomtänk sätt. Det inkluderar inte bara att posta inlägg utan även att marknadsföra företaget, hitta kunder, nätverka osv eftersom allt hänger ihop.

Bra designarbete kan hjälpa dina sociala kanaler att sticker ut, grafisk design kommer att fortsätta påverka hur sociala medier utvecklas.

Gillade du inlägget?

Slipp missa inlägg i framtiden, prenumerera på bloggen!

*Obligatoriska fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Dela inlägget

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna en kommentar

Relaterat

Hör av dig!

*Obligatoriskt fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Senaste inläggen