fbpx

Därför ska du använda emojis i din marknadsföring

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Små figurer som kan förmedla det mesta. Rebusar av små symboler i smset eller flödet. Emojis finns överallt och används flitigt av de flesta. De små symbolerna hjälper oss förmedla saker som annars hade varit svårt, så som känslan. Det är en konst att förmedla känslor via ord, men som tur är finns det lättare sätt nu.
Emojis engagemang

De flesta har nog koll på vad emojis är och hur man använder dem. Men för dig som inte vet vad emojis är så är det de små figurerna du kan hitta lite överallt online 😉🤩 Alla emojis har olika betydelse och används på olika sätt, de går att använda både från mobilen och dator. Enligt Quintly använder nästan 57% av kontona på Instagram emojis. 

Emojis företag

3 anledningar att använda emojis i din marknadsföring

01

Emojis mer skapar engagemang

Enligt både Quintly och Hubspot skapar emojis mer engagemang 📈 än vad du får om du inte använder dem. Och engagemang är ju självklart något både du och jag är ute efter att skapa. Enligt Quintly ökar interaktionen med inlägg som har emojis i sig med 15% jämfört med inlägg som inte har det. 

Engagemanget påverkas på olika sätt beroende på vilken kanal du använder dina emojis i. På Twitter har inlägg med emojis  25% mer engagemang än poster utan. Genom att lägga till emojis kan ditt engagemang öka med en fjärdedel, vilket är ganska stort för de allra flesta 😉🤩. Om vi istället kolla på Facebook, där det antagligen är fler som är aktiva, så ökar engagemanget med 57% mer likes (!!!), 33% fler kommentarer och 33% fler delningar ↗️

Men det är inte bara på sociala medier emojis ökar engagemanget. Genom att använda emojis i dina nyhetsbrev 💌 ökar chansen att mottagaren öppnar ditt nyhetsbrev med 50%. Push aviseringar med emojis gör att 85% väljer att öppna aviseringen och 9% att delta i konversationen. 

02

Emojis förmedlar det ord inte kan

När du använder emojis blir det lättare för dig att förmedla känslan som inte alltid lyser igenom i det vi skriver. Vi kan ta ett exempel, om du ska göra något som du ser fram emot, vilken av dessa tre alternativen tycker du förmedlar känslan av att du är ivrig:

  1. “Jag ser fram emot det.”
  2. “Jag ser fram emot det!”
  3. “Jag ser fram emot det 😃”

Jag personligen tycker att nummer tre är väldigt tydlig med att det är något som jag ställer mig positivt till, medan nummer ett inte är jätte övertygande enligt mig. Därför är det bra att använda emojis, men det är också viktigt att du använder de på rätt sätt så att det inte blir några missförstånd. 

03

Emojis ger ditt varumärke en personlighet

Varumärken är mer än de produkter eller tjänsterna de säljer. Ett varumärke är så mycket mer än sin logotyp. Varje varumärke har sin egen personlighet och identitet, som skapas genom de som står bakom varumärket. Genom att ha en tydlig personlighet blir det lättare för kunder och potentiella kunder att vara lojala.

Att använda emojis i din marknadsföring stärker ditt varumärkes personlighet och identitet då du kan förmedla mer än vad bara ord lyckas med. Oavsett om du är rolig och ungdomlig eller mer strikt och saklig kan emojis hjälpa dig göra ditt varumärke mer mänskligt och mer relaterbart.

Att definiera och använda den personligheten i din marknadsföring kan också hjälpa dig att öka ditt varumärkesmedvetande. Roliga varumärken är kända varumärken 🎉

Emojis interaktioner

Slutsats

Använd emojis

Emojis skapar engagemang och engagemang är något vi alla vill ha mycket ut av. Därför tycker jag att du ska använda emojis i din marknadsföring. Dels för att låta företagets personlighet lysa igenom men även för att ge dina kunder möjligheten att kunna relatera till det du skriver med hjälp av känslor. 

Men tänk på att välja dina emojis med omsorg så det inte blir något missuppfattande. Genom att vara tydlig och ha en genomtänk kommunikation undviks detta på bästa sätt. Känner du dig osäker ändå? Tveka inte att höra av dig så kan vi bolla 😍

Gillade du inlägget?

Slipp missa inlägg i framtiden, prenumerera på bloggen!

*Obligatoriska fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Dela inlägget

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna en kommentar

Missa aldrig ett
inlägg igen!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev och få alla blogginlägg direkt till din inbox❣️

*Obligatoriska fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Cookiebanner

Den här webbsidan använder cookies för att du ska få den bästa upplevelsen. Genom att använda natasharydell.se godkänner du integritetspolicyn.