6 anledningar att använda sociala medier som företag

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Att finnas i sociala medier som företag för mycket positivt med sig. För företagare idag är det viktigt att kunna ge sina kunder den där personliga touchen som de faktiskt kräver på ett smidigt sätt. Det handlar inte bara om att ha ett konto som företag i sociala medier utan även om att vara tillgänglig och närvarande.
Företag och sociala medier

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest, Linked In – sociala medier, samtalsämnet som aldrig verkar ta slut bland företag. De flesta företag har ett eller flera konton på sociala medier, men räcker det? Det korta svaret är nej. Att ha ett konto är inte samma sak som att ha en närvaro i sociala medier som företag. Ditt företag kanske uppdaterar lite sporadiskt när någon i företaget får feeling, men det finns ingen tydligt plan eller mål för dina konton. 

Sociala medier för företag

6 anledningar för företag att finnas i sociala medier

01

Du lär känna dina kunder

Runt om i världen använder människor sociala medier dagligen, både som privatpersoner och företag, i Sverige använder 4 av 5 svenskar sociala medier. Eftersom användandet av sociala medier är så stort ger detta även dig som företagare en möjlighet att lära känna dina kunder bättre samtidigt som du deltar i dialogen om företaget.

Vad tycker dina kunder är bra med ditt företag? Vad tycker de skulle kunna bli bättre? Saknar de någon produkt eller tjänst i ditt sortiment? I sociala medier är informationen inte längre osynlig, vilket ger dig som företag stora möjligheter att utvecklas. Du kan också hitta ambassadörer som sprider positiva ord om dig och dina produkter/tjänster i sociala medier. Bara detta borde räcka som anledning att använda sociala medier som företag, men det kommer fler.

02

Alla insatser är mätbara

Alla insatser du gör i sociala medier för företaget är mätbara. Oavsett om du postar ett inlägg eller kör en hel kampanj får du statistik på hur resultatet ser ut. Detta ger dig också en tydligare bild av vad som är lönsamt för just ditt företag.

Som företag i sociala medier kan du också optimera ditt innehåll exempelvis en content marketing strategi och då skapa mervärde för dina kunder som i sin tur kan resultera i ökad försäljning för ditt företag.

03

Nå rätt målgrupp med rätt budskap

När du lär känna din målgrupp allt bättre, kommer du också lära dig vad för innehåll de tycker om. När du vet det då blir det mycket lättare för dig att slå igenom bruset med ett innehåll som faktiskt tilltalar din målgrupp. Om ditt innehåll tilltalar din målgrupp är chansen större att din målgrupp tar till sig budskapet bättre.

04

Öka varumärkeskännedomen

Genom att vara närvarande med ditt företag i sociala medier kan du öka varumärkeskännedomen om det. Möjligheterna med sociala medier är oändliga. Förutom att dela tilltalande innehåll kan du även annonsera, ge kunderna erbjudanden och rikta dina annonser mot precis de målgrupperna du vill nå.

05

Skapa tillgänglighet för dina kunder

Med hjälp av sociala medier kan ditt företag öka tillgängligheten för kunderna. Inte bara genom att delta i dialogen om företaget utan det kan också fungera som en förlängd kundtjänst där du kan besvara dina kunders frågor och funderingar.

Sociala medier är ett ypperligt sätt för dig att bygga relationer med dina kunder och även få värdefull feedback. Men glöm inte att användare av sociala medier räknar med att få snabb respons, därför är det viktigt att ha en plan för hur du ska bemöta de som kontaktar dig via dina sociala kanaler.

06

Det är ekonomiskt

Många tror att det är gratis att använda sig av sociala medier, vilket stämmer till viss del. I de flesta fall är det gratis att skapa ett företagskonto. Men för att kunna annonsera eller nå ut till fler behöver man som regler sponsra eller marknadsföra sitt innehåll.

Om man jämför kostnaden med att annonsera online kontra att annonsera i en tidning är fördelarna många. Dels så får du statistik det kan exempelvis vara hur många som nåtts av ditt innehåll, hur många som har slutfört ett köp med mera. Som regel är dessutom avgifterna inte alls lika höga som för TV eller tidningsannonser.

Med digital annonsering är det också lättare att räkna ut ROI jämfört med att annonsera i traditionella medier, i och med att allt är mätbart.

Slutsats

Alla företag bör vara närvarande i sociala medier

Du förstår säkert att sociala medier öppnar upp många möjligheter för dig som företagare. När ditt företag har en närvaro som dina kunder kan lita på kan du också nå nya höjder för ditt företag online. Många digitala insatser jobbar tillsammans och mycket innehåll kan återanvändas i flera kanaler. 

Så om du inte har en aktiv närvaro i dina sociala medier råder jag dig försöka att skapa det. Om du inte vet hur du ska göra eller om det känns krångligt finns jag här och hjälper dig komma igång med sociala medier som företag. Ring mig, skicka ett mail eller fyll i formuläret till vänster.

Hoppas vi hörs snart!

Gillade du inlägget?

Slipp missa inlägg i framtiden, prenumerera på bloggen!

*Obligatoriska fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Dela inlägget

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna en kommentar