4 SEO-tips 2020

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
De flesta företagarna är medvetna om att man behöver synas för att finnas online. Detta gäller i sociala medier, på webben, i inkorgen och så vidare, därför är det så viktigt att ha en digital strategi samt en specifik för sökmotoroptimering. Att jobba med SEO kan kännas krångligt samtidigt som det är dyrt att anlita en byrå. Därför har jag tänkt ge dig 4 tips på hur du SEO på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt.
SEO - Sökmotoroptimering

SEO kommer från engelskan och betyder Search Engine Optimization – Sökmotoroptimering på svenska. Det betyder att du optimerar din webbsida för att den ska hamna högre upp bland resultaten på sökmotorerna. Att arbeta med sökmotoroptimering behöver inte kosta mer än i tid, dock kan det ta ganska lång tid. Om du känner att du inte har tid att lägga på att jobba med SEO kan ett alternativ vara att välja SEA istället, Search Engine Advertising – Sökmotorannonsering. Du betalar istället för att komma högt upp på vissa sökord istället för att jobba med dem organsikt.

Det finns några grundläggande saker som du behöver ha koll på för att få bra resultat. Sökmotorerna premierar säkra sajter, därför vill du ha SSL-certifikat på din sajt, idag erbjuder de flesta webbhotellen detta gratis. Komprimera dina bilder så de inte tunga och slöar ner webbsidan, minimera användandet av onödig kod (CSS, HTML och JavaScript), ladda upp din webbplatskarta i Google Search Console och använd dig av strukturerad data. Detta är några saker som du bör ha koll på innan du sätter igång med det andra SEO-arbetet.

SEO för företag

4 tips för att lyckas med SEO, 2020

01

Fokusera på dina besökare

SEO utgår nästan alltid från användarens perspektiv och detta något som du behöver ha i åtanke. Det ska vara snabbt, enkelt och tydligt för användaren att hitta vad de söker. Så tänk på att skapa ditt innehåll utifrån besökaren till din sajt. Besökaren ska inte behöva klicka runt på din webbplats i 30 minuter utan att hitta vad hen söker utan det behöver vara tydligt och logiskt.

Kolla därför vad din sajt har för laddningstid här, då kommer få ett resultat som är rött, gult eller grönt. Rött är dåligt medan grönt är bra. Du kommer även få åtgärdsförslag i samband med resultatet. Oftast så är det dock nytt webbhotell som gäller för att få bästa resultatet. Kolla också så att din webbsida är mobilvänlig då Mobile First gäller, det kan du kolla här.

02

Använd video

Som jag skrivit i mitt tidigare inlägg om videocontent är detta mer efterfrågat och populärt än de flesta andra innehållstyperna samtidigt som YouTube är den nästa största sökmotorn efter Google. Därför rekommenderar jag att du använder video i så stor utsträckning som möjligt.

Google har en egen sektion för videos på sin sökmotor. För att driva trafik till din webbsida från dina videos kan du exempelvis länka till produkter du pratar om i videon direkt till produktsidan.

03

Content i toppklass

A och O för att lyckas är att skapa killer content som slår igenom bruset. Detta gäller  oavsett om det är att skriva texter, göra videos eller posta bilder behöver det vara av bra kvalitet, engagerande och skapa mervärde för mottagaren. Ta därför en stund se till att innehållet du delar rimmar med din strategi (för du har väl en digital strategi?).

Algoritmerna vill att innehållet ska vara skrivet på ett naturligt sätt för mottagaren och ger mottagaren en möjlighet att interagera med innehållet. Precis som i sociala medier, men för att mottagaren ska interagera krävs det att du alltid tänker på mervärdet, vad får användaren ut av just ditt innehåll.

Dessutom krävs en kontinuitet för uppdateringarna för att sökmotorerna ska förstå att du hela tiden uppdaterar din sajt med nytt och fräscht innehåll. Så det är många delar som behöver falla på plats.

04

Vikten av inlänkningar

Även om inlänkar inte är nummer ett längre så är det ändå nödvändigt. Men det går i hand i hand med att skapa bra innehåll, för om du skapar mervärde i ditt innehåll som dina besökare uppskattar, då kommer de inte heller ha något problem att dela med sig eller länka till ditt innehåll vilket gör att du får länkar från externa sajter på så sätt.

Det finns andra metoder som att arbeta med kataloglänkar, betala andra för att länka till din sajt osv. Dock är detta inte så effektivt då länkarna gärna ska vara relevanta för dig och ditt innehåll, vilket det kanske inte blir om du betalar någon för att länka till din sajt.

Sökmotoroptimering

Slutsats

SEO är inte för alla, även om alla borde jobba med det

Självklart skulle jag rekommendera alla som kan  att arbeta med SEO, men samtidigt så är det väldigt tidskrävande och jag förstår om du inte känner att du har varken tiden eller kunskapen för att lyckas med ett sånt projekt. Sökmotoroptimering är inte heller en punktinsats utan något som är fortlöpande, vilket är viktigt att komma ihåg. Detta arbetet passar inte för alla och därför tycker jag att man istället ska kolla på andra alternativ som annonsering på sökmotorerna istället, vilket är mycket mindre tidskrävande men istället kostar mer.

Hör av dig om du vill prata vidare om SEO, SEA eller något annat kul inom den digitala världen.

Gillade du inlägget?

Slipp missa inlägg i framtiden, prenumerera på bloggen!

*Obligatoriska fält. Genom att skicka formuläret godkänner du användningsvillkor & integritetspolicy.

Dela inlägget

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest

Lämna en kommentar